Ketua jurulatih Brooklyn Nets, Steve Nash, mengakui gusar dengan beban tugas Kevin Durant sambil menganggapnya sebagai "tidak selamat dan mampan".

Sebelum kemenangan 114-105 pasukan itu ke atas Philadelphia 76ers dalam Sidang Timur hari ini, Durant berada di kedudukan kedua ranking minit permainan tertinggi bagi setiap perlawanan NBA musim ini (36.9).

Skuad tempang Nets, yang terjejas berikutan jangkitan COVID-19, terpaksa bergantung sepenuhnya terhadap pemain bintang mereka itu bagi musim 2021-22 -- Durant turut beraksi selama 48 minit sewaktu menewasan Toronto Raptors kelmarin.

"Ia satu topik yang penting," kata Nash sebelum pendahulu Sidang Timur itu menewaskan 76ers di Brooklyn, di mana Durant menjadi pemain paling lama beraksi dengan 39 minit.

"Saya tidak pasti sama ada kami boleh terus bergantung kepadanya seperti itu atau tidak. Ia tidak kelihatan betul.

"Saya tahu dia sedang menikmatinya. Saya tahu dia gembira untuk bermain seperti itu dan memacu rakan sepasukan bersamanya dan segala tanggungjawab yang dipikul dan diselesaikannya, ia seperti itu.

"Ia sesuatu yang luar biasa tetapi pada masa sama, ia tidak selamat dan mapan untuk bergantung kepadanya seperti itu.

"Terdapat banyak yang perlu dipertimbangkan dan kami perlu menyelesaikannya untuk memberikannya waktu rehat," katanya.

Durant kekal cemerlang ketika berdepan 76ers, di mana dia menjaringkan 34 mata -- termasuk dua jaringan tiga mata --11 rebound dan lapan bantuan buat Nets.

Nets kini berada di tangga teratas Sidang Timur dengan rekod 21-8, berkelebihan dua setengah di depan juara bertahan, Milwaukee Bucks.