Pep Guardiola menegaskan kejayaan terbaharu Manchester City menjulang kejuaraan Liga Perdana Inggeris bukan berpunca daripada kegagalan Arsenal mempertahankan kelebihan sehingga tamat musim.

Namun pengendali City itu mengakui pasukannya perlu meneruskan untuk memenangi Liga Juara-Juara untuk dianggap antara yang hebat.

City disahkan sebagai juara Inggeris buat kali kelima dalam tempoh enam tahun dan musim ketiga berturut-turut selepas Arsenal tewas kepada Nottingham Forest pada Sabtu.


The Gunners mendahului City dengan lapan mata namun aksi cemerlang mula berakhir bulan lalu.

Guardiola, bagaimanapun, memberi penghormatan kepada bekas pembantunya pasukan, Mikel Arteta selepas City meraikan kejayaan mereka dengan kemenangan 1-0 ke atas Chelsea semalam.

Guardiola berkata, “Ada kecenderungan untuk memandang rendah kemampuan mereka. Mereka sememangnya adalah pasukan mampu menjadi pemenang.

“Kami memberikan tekanan kepada Arsenal namun mereka merupakan pasukan yang luar biasa. Mereka sepatutnya berbangga dengan usaha mereka. Mereka perlu mengekalkannya, itulah realitinya, tetapi bagi saya mereka adalah pemenang.

“Mereka membuatkan saya banyak berfikir tentang apa yang perlu saya lakukan untuk menewaskan mereka.

“Dengan hubungan saya dengan Mikel -- tahniah atas apa yang telah mereka lakukan. Dia membawa mereka kembali ke zaman kegemilangan Arsenal.

“Sama seperti Liverpool pada musim sebelumnya, mereka telah memaksa kami beraksi hingga tahap terbaik kami dalam setiap perlawanan.”