Pengurus Scotland, Steve Clarke, memuji skuad kendaliannya yang mempamerkan kesabaran serta ketenangan untuk bangkit mengatasi Ireland Republik 2-1.

The Scots -- yang beraksi dalam perlawanan kedua dalam tempoh 72 jam -- ketinggalan pada separuh masa pertama hasil jaringan pembukaan John Egan.

Bagaimanapun, tandukkan Jack Hendry pada separuh masa kedua dan penalti Ryan Christie -- yang terhasil susulan bola terkena tangan Alan Browne handball -- cukup untuk memastikan kemenangan sekaligus meletakkan mereka di atas Ukraine bagai pendahulu Kumpulan B1 Liga Negara-Negara menjelang pertemuan antara kedua-dua pasukan di Krakow Selasa ini.

“Ia adalah perlawanan yang sukar seperti yang kami jangkakan, anda boleh melihat Ireland mempunyai minggu yang jelas untuk bersedia untuk perlawanan itu,” kata Clarke.

“Kami mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri dan dalam masa itu kami dibolosi.

“Menjelang penghujung separuh masa pertama, kami lebih mengawal permainan. Saya berkata kepada barisa pemain pada separuh masa hanya untuk terus bersabar dan terus menggerakkan bola ke hadapan.

“Akhirnya kami menyamakan kedudukan dan penalti yang diberikan adalah tepat."

Satu mata diperoleh ketika bertemu Ukraine cukup memastikan Scotland berada di puncak liga sekaligus memperoleh kelayakan ke Kumpulan A.