Buat pertama kali dalam 14 tahun, Arsenal mara ke suku akhir Liga Juara-Juara.

Ia merupakan satu perjalanan yang cukup panjang buat mereka kembali ke pentas elit Eropah buat The Gunners, dan ia merupakan satu perjalanan yang tidak mahu dihentikan oleh penyokong mereka buat masa ini.

Namun mampukah mereka menjulang Liga Juara-Juara tahun ini,? Ini antara faktor bahawa mereka mampu melakukannya.

1. Arsenal cukup klinikal di depan gol

Sejak penghujung Januari, Arsenal telah berjaya menjaringkan 34 gol dalam 10 perlawanan.

Secara purata, mereka menghasilkan 3.4 gol setiap perlawanan.

Apabila anda membuat purata lebih tiga gol dalam satu perlawanan, kemungkinan besar anda akan memenangi kebanyakan perlawanan.

2. Kebangkitan Kai Havertz

Semasa bermain di bahagian tengah awal musim ini, Kai Havertz kelihatan ditakdirkan untuk gagal di Arsenal.

Pemain antarabangsa Jerman itu bergelut untuk menghasilkan gol dan hantaran dan bergelut untuk melakukan sesuatu yang positif untuk membantu pasukannya.

Kini digunakan sebagai false nine, Havertz melihat kembali ke tahap terbaiknya.

Lima sumbangan gol Havertz dalam lima perlawanan terakhirnya telah memberi harapan kepada peminat Gunners bahawa dia boleh mengetuai barisan dan menyumbang dalam perlawanan Liga Juara-Juara dengan pengaruh tinggi untuk kelab itu.

Memandangkan dia menjaringkan gol kemenangan dalam perlawanan akhir Liga Juara-Juara sebelum ini untuk Chelsea, harapan itu cukup wajar.

3. Gandingan pertahanan tengah bertaraf dunia

Selain menjaringkan banyak gol baru-baru ini, Arsenal juga tidak banyak dibolosi.

Dalam tempoh yang sama di mana mereka telah menjaringkan 34, The Gunners telah menghantar hanya empat di hujung yang lain.

Bentuk pertahanan yang hebat itu adalah disebabkan oleh kecemerlangan bek tengah mereka William Saliba dan Gabriel Magalhaes. Gandingan itu adalah gabungan kualiti pertahanan yang cukup berkesan serta keberanian selaku benteng akhir Arsenal, dan mampu untuk bersaing dengan mana-mana penyerang terbaik Eropah.

4. Pengurus

Seperti yang anda lihat di Estadio Civitas Metropolitano apabila Atletico Madrid menyingkirkan Inter daripada Liga Juara-Juara, pengurus elit mampu memberikan inspirasi kepada pasukan mereka untuk menang dalam perlawanan yang kelihatan jauh di luar kemampuan mereka.

Diego Simeone adalah pengurus yang boleh melakukannya, seperti Jurgen Klopp, begitu juga Pep Guardiola, dan Mikel Arteta juga.

Inovasi taktikal Arteta telah menjadi punca kejayaan Arsenal sejak akhir-akhir ini, dan jika dia boleh terus berinovasi dan mencipta cara baharu untuk menewaskan pasukan, maka tidak ada sebab mengapa pasukannya tidak boleh pergi sepanjang musim ini.