Willian mencadangkan Vinicius Junior mungkin tidak berasakan ia berbaloi untuk kekal di Real Madrid selepas menerima penderaan perkauman, mengatakan pemain sayap Brazil itu harus 'diraikan, bukan ditoleransi'.

Vinicius menjadi mangsa dera perkauman daripada beberapa penyokong Valencia semasa kekalahan 1-0 Madrid di Stadium Mestalla Ahad lalu.

Pemain kebangsaan Brazil itu kemudiannya dilayangkan kad merah -- namun ia telah dibatalkan -- manakala presiden LaLiga, Javier Tebas, menimbulkan rasa kecewa dengan reaksinya terhadap insiden itu.

Tebas membalas tweet, Vinicius, menulis, "Sebelum anda mengkritik dan menghina LaLiga, anda perlu memaklumkan diri anda dengan baik, Vini Jr. jangan biarkan diri anda dimanipulasi."

Ketua LaLiga itu telah memohon maaf atas komennya, walaupun Willian percaya rakan senegaranya dari Brazil, Vinicius, akan berada dalam haknya untuk mempertimbangkan sama ada masa depannya kekal di Sepanyol.

"Ini soalan yang sukar," kata perancang Fulham, Willian dalam temu bual eksklusif dengan Stats Perform.

"Hanya dia boleh menjawab apa yang dia rasa. Saya lihat dia melalui situasi ini dan saya mendapat satu perasaan yang bercampur marah dan sedih, semuanya pada masa yang sama, kerana melihat situasi ini.

"Terpulang kepada kita masing-masing. Jika dia melihat bahawa ia berbaloi untuk terus berada di sana, jika dia mendapat semua sokongan daripada kelab, dari persekutuan Sepanyol, ia berbaloi untuk bertahan. Tetapi jika anda melihat orang ramai tidak peduli tentang situasi itu, mungkin berbaloi pergi ke tempat lain di mana anda diraikan, tidak bertolak ansur.

"Saya selalu berkata ini: anda perlu berada di tempat yang anda diraikan dan tidak bertolak ansur. Itulah yang saya percaya.

"Tetapi Vini sedang mencipta sejarah indah di Real Madrid dan mempunyai segala-galanya untuk terus mencipta sejarah di sana. Saya harap keadaan ini dapat diselesaikan dan orang yang melakukan ini dihukum setiap kali."