Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin, berkata badan induk itu akan berusaha untuk mendapatkan khidmat dua pemaian yang sedang beraksi di Eropah, Luqman Hakim Shamsudin dan Nooa Laine, bagi Kejohanan AFF B-23 di Thailand pada Ogos depan.

Bagaimanapun, seandainya kedua-dua pemain itu tidak mendapat pelepasan dari kelab masing-masing, FAM akan mencuba untuk mendapatkan mnereka bagi pusingan kelayakan Piala AFC B-23 pada September depan.

"Kejohanan AFF B-23 ini selalunya adalah persiapan untuk pusingan kelayakan Piala AFC kerana selepas kejohanan itu, kami akan ke Bangkok juga bagi pusingan kelayakan terakhir berkenaan," katanya kepada wartawan Astro Arena, Fatin Ruzaiman.

"Jadi saya rasa, kita patut pergi jauh dalam kejohanan itu sama ada ke separuh akhir atau ke final.

"Kami telah mengadakan mesyuarat dengan jurulatih Elavarasan dan kali ini, dia perlu memastikan pasukan ini mara lebih jauh.

"Tetapi perlu diingat, untuk Kejohanan AFF B-23 ini, ia bukan dalam kalendar FIFA, jadi mungkin ada ramai pemain tidak dapat digunakan kerana ada yang terlibat dengan Liga Super atau Piala Malaysia ketika itu.

"Tetapi selepas itu, akan ada kelayakan Piala AFC B-23, itu lebih mustahak, di mana kita diletakkan dalam Kumpulan H bersama Thailand, Bangladesh dan Filipina, dan hanya pasukan terbaik dan empat pasukan di tangga kedua terbaik akan layak ke kejohanan utama tahun depan.

"Ia lebih mustahak kerana ia berada dalam kalendar FIFA," katanya.

Sebagai rekod, Malaysia diundi dalam Kumpulan B bagi Kejohanan AFF B-23 bersama juara Sukan SEA, Indonesia, dan Timor Leste.

Luqman Hakim ketika ini sedang mewakili Njardvik FC di Iceland manakala Nooa pula sedang menyarung jersi SJK Akatemia di Finland.