Zlatan Ibrahimovic telah menjanjikan 'perubahan nada' di Milan ketika dia hampir kembali beraksi.

Ibrahimovic tidak beraksi sepanjang musim ini setelah menjalani pembedahan pada kecederaan ligamen lutut sejurus selepas Milan menamatkan penantian selama 11 tahun untuk memenangi kejuaraan Serie A Mei tahun lalu.

Ketika Milan bermula cemerlang dalam ketiadaan penyerang veteran itu, prestasi mereka merudum apabila jatuh ke tangga keenam dalam Serie A -- 18 mata di belakang pendahulu Napoli -- selepas mengharungi lima perlawanan liga tanpa kemenangan.

Milan gagal mencatatkan satu pun percubaan tepat ke sasaran dalam kekalahan kepada Inter, dan rekod tanpa kemenangan mereka adalah yang terburuk dalam Serie A sejak April 2018.

Bagaimanapun, Ibrahimovic percaya Milan telah mengatasi masa yang lebih mencabar sejak dia kembali untuk kali kedua di kelab itu pada 2020, dan menjangkakan kembali ke prestasi terbaik.

"Apabila saya tiba tiga tahun lalu, orang ramai bercakap tentang situasi yang lebih teruk daripada sekarang. Realitinya, ia tidak seteruk yang dikatakan sesetengah orang," kata Ibrahimovic kepada saluran media kelab itu.

“Dalam satu atau dua tahun, kami melakukan perkara yang hebat, dan kami masih melakukan perkara yang hebat.

“Saya memanggil situasi seperti ini sebagai detik, kerana ia adalah detik di mana terdapat penurunan dan kami bergelut, tetapi kami perlu kembali membentuk secepat mungkin.


"Ia bukan seolah-olah ada yang gembira dengan prestasi kami. Kami semua sedang berusaha untuk mengubah keadaan supaya kami boleh kembali seperti sebelum Piala Dunia. Musim ini agak berbeza, tetapi ia bukan alasan.

"Adakah secara kebetulan bahawa kelab ini telah memenangi 19 kejuaraan liga dan tujuh Liga Juara-Juara? Juara hebat telah bermain di sini. Ini Milan, dan Milan perlu menang. Kebetulan tidak menjadikan kami juara."