Viktor Axelsen meneruskan cabaran untuk mempertahankan gelaran Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia susulan kejayaan mengatasi wakil Hong Kong Angus Ng Ka Long sebentar tadi.

Axiata Arena disajikan perlawanan penuh dramatik dalam acara perseorangan lelaki, pemain nombor satu dunia, Viktor Axelsen, turun bertemu pemain di bawah bimbingan bekas Pengarah Teknikal Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Wong Choong Hann.

Sejak perlawanan di pusingan 16, Axelsen dibelenggu emosi ketika berada di gelanggang dan sekali lagi ia menghantui pemain kelahiran Denmark itu apabila tewas di set pertama, 21-16.

Memperkemaskan corak permainan, menampilkan permainan yang cukup berkualiti buat penonton yang hadir ke Axiata Arena sebelum memenangi set kedua 21-18 untuk membawa permainan ke set penentuan.

Kini menemui rentak, Axelsen lebih kemas membuka permainan di set ketiga, ketepatan daripada setiap pukulan dan membaca rentak pemain lawan, dia terus membawa cabaran ke separuh akhir apabila menoktahkan kemenangan 21-9.