Carlo Ancelotti mengumumkan dia mahu kekal di Real Madrid 'sepanjang hidup' menjelang Clasico yang boleh memberi impak besar untuk masa depannya di kelab itu.

Bekas pengendali Milan, Bayern Munich dan Chelsea itu menandatangani kontrak tiga tahun apabila dia tiba dari Everton pada Jun 2021 untuk menggantikan Zinedine Zidane.

Bagaimanapun, jika Madrid menamatkan musim ini dengan tangan kosong, sudah pasti akan timbul keraguan sama ada pengendali kelahiran Itali itu harus kekal sebagai pemimpin.

Mereka memenangi Liga Juara-Juara dan LaLiga musim lalu, dan kekal teguh dalam usaha memburu kejuaraan Eropah, setelah mara ke suku akhir, di mana Chelsea menanti mereka.

Bagaimanapun, sekiranya mereka tewas kepada Barcelona di Camp Nou hari ini, Madrid akan ketinggalan 12 mata di belakang saingan sengit mereka dengan baki 12 pusingan perlawanan LaLiga. Mereka juga mengekori Catalans 1-0 selepas perlawanan pertama separuh akhir Copa del Rey mereka.

Ancelotti menyedari tiada jaminan Madrid akan membenarkan dia menamatkan kontraknya sehingga 2024, terutamanya jika mereka menamatkan kempen ini tanpa trofi, tetapi dia percaya pasukannya boleh menamatkan musim ini dengan cemerlang.

"Ia adalah penilaian yang perlu dibuat oleh kelab. Saya akan kekal di kelab ini sepanjang hayat saya," kata Ancelotti. "Ia adalah mustahil, tetapi saya mahu. Ia adalah keputusan kelab, dan ia akan mengambilnya pada penghujung musim.

"Fikiran saya adalah saya mahu meneruskan, saya harap ia seperti itu. Tetapi saya menikmati setiap hari bahawa kelab mahukan saya di sini. Jika anda mahu selama tiga bulan, saya akan menikmatinya; jika ia selama tiga tahun, sama. Perkara yang jelas ialah saya akan bersyukur sepanjang hayat saya."