Novak Djokovic memutuskan untuk menarik diri daripada Terbuka Madrid dan pemain nombor satu dunia itu bergelut dengan kecederaan siku -- kira-kira sebulan sebelum bermulanya Terbuka Perancis.

Juara grand slam 22 kali itu perlu memakai pendakap di siku kanannya dalam Monte Carlo Masters minggu lalu sebaik mengalami kekalahan mengejut 6-4, 5-7, 4-6 kepada Lorenzo Musetti dalam pusingan ketiga.

Djokovic kembali beraksi dalam Terbuka Srpska di Banja Luka minggu ini apabila tewas kepada rakan senegara Serbia, Dusan Lajovic, di peringkat suku akhir, dan dia mencetuskan kebimbangan mengenai kecederaannya.

Malam tadi, Djokovic menyifatkan sikunya sebagai tidak dalam keadaan sempurna walaupun menambah ia "cukup baik" buatnya meneruskan persiapannya menuju ke Roland Garros.

Bagaimanapun, Djokovic pemain berusia 35 tahun itu mengesahkan tidak akan bertanding dalam kejohanan Masters 1000 akan datang di Madrid itu yang pernah diunggulinya sebanyak tiga kali bagi menyusuli jejak Rafael Nadal yang masih bergelut dengan masalah pinggul kirinya.