Jurulatih silat olahraga negara, Mohd Fauzi Khalid, memaklumkan persiapan skuad kebangsaan berjalan lancar seperti yang dirancang bagi menghadapi Sukan SEA Kemboja.

Bagi Fauzi, sesi latihan berpusat selama hampir dua minggu di Bandung, Indonesia pada awal April lalu jelas membantu meningkatkan momentum serta keyakinan anak buahnya dalam usaha mendapatkan suasana perlawanan kompetitif.

Meskipun sedar masa kian suntuk, Fauzi percaya kesungguhan yang dipamerkan skuad kebangsaan ketika ini mampu untuk merealisasikan sasaran dua emas yang ditetapkan Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia untuk Sukan SEA edisi ke-32 ini.

"Persiapan yang telah dijalankan selama tiga bulan berjalan dengan lancar dan padat ," kata Fauzi.

"Latihan yang dilakukan di luar negara ternyata memberikan semangat moral yang tinggi buat pesilat negara dalam usaha untuk mendapatkan keputusan yang baik di Kemboja nanti serta mencapai sasaran pingat yang telah ditetapkan."

Sementara itu, jurulatih silat seni negara, Nasri Nasir, menggesa anak buahnya memberikan tumpuan kepada aspek kesihatan fizikal serta kekuatan mental sebelum berlepas ke Kemboja pada 4 Mei depan.

Berbaki kurang dua minggu sebelum temasya dwi tahunan itu bermula, Nasri ternyata gembira dengan peningkatan prestasi yang ditampilkan atlet negara, meskipun hampir 90 peratus dibarisi muka baru.

Untuk rekod, di Sukan SEA Vietnam, kem silat seni negara menghadiahkan satu kilauan pingat emas menerusi gandingan Muhammad Taqiyuddin Hamid dan Sazzlan Yuga dalam acara ganda putra.

"Saya telah memberikan penekanan kepada pesilat negara daripada setiap aspek untuk menghadapi kejohanan. Beberapa pesilat baru ini perlu diberikan pengalaman yang sama seperti pesilat yang sudah beraksi dalam edisi sebelum ini," kata Nasri.