Jurulatih beregu campuran negara, Pang Cheh Chang, menganggap kejayaan Goh Soon Huat-Shevon Lai Jemie selaku juara Terbuka Jerman sebagai prestasi kemuncak mereka yang pada bila-bila masa boleh merudum sekiranya tidak konsisten dalam latihan.

Juara Terbuka Jerman merupakan gelaran antarabangsa ketiga untuk pasangan ini selepas mengungguli Cabaran Antarabangsa Malaysia dan Terbuka Scotland pada 2016.

Sememangnya Cheh Chang sudah menjangkakan kemenangan itu dan kini paling utama adalah bagaimana mereka perlu terus konsisten dalam mengekalkan prestasi kerana saingan seterusnya dalam Kejohanan Seluruh England bukan mudah.

Jelasnya, jika pemain itu sudah berada pada prestasi kemuncak, risiko untuk jatuh merudum adalah tinggi dan enggan situasi sedemikian berlaku sebelum Sukan Komanwel Gold Coast bulan depan.

"Yang penting, Soon Huat dan Shevon perlu tahu, ketika ini mereka baru sahaja bergelar juara (Terbuka Jerman), namun mereka perlu konsisten, itu yang paling penting.

"Mereka perlu ada keserasian. Jangan pula selepas meraih kejuaraan, mereka tiada persefahaman lagi, maka nanti prestasi mereka akan merosot.

"Itulah kematangan seorang pemain," kata Cheh Chang.

Cukup dengan sasaran ke suku akhir di England nanti, misi berbeza pula ditetapkan oleh Cheh Chang buat Soon Huat-Shevon yang akan ke Gold Coast bersama-sama pemenang pingat perak Sukan Olimpik Rio 2016, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying, untuk meraih pingat emas buat negara.

"Sudah tentu barisan kejurulatihan dan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mahukan pingat emas (Sukan Komanwel) tetapi tidak semestinya kami perlu memberi tekanan kepada mereka.

"Sebagai atlet, mereka patut sedar akan tanggungjawab demi negara dan acara beregu campuran," katanya lagi.