Biarpun berdepan prestasi tidak menentu sehingga rankingnya jatuh ke nombor 10 dunia, Lee Zii Jia masih menjadi sandaran buat negara untuk merealisasikan impian pingat emas pertama dalam Sukan Olimpik Paris 2024.

Walaupunpun situasi terkini kelihatan tidak memihak Zii Jia, Chef de misson negara ke Sukan Olimpik Paris, Datuk Hamidin Mohd Amin, bersetuju untuk memberikan penyelesaian terbaik daripada Jawatankuasa Program Road to Gold (RTG) selepas pertemuan empat mata dengan perseorangan lelaki negara itu di ibu kota hari ini.

Zii Jia sebelum ini meluahkan permintaannya untuk dibincangkan oleh panel RTG dan difahamkan antara permintaan itu adalah untuk membiayai kos perlawanan di luar negara demi kepentingan misi mengutip mata kelayakan ke Paris.

Selain itu, pemain berusia 25 tahun berkenaan turut berharap Jawatankuasa RTG dapat membantunya dalam mengadakan kem latihan di luar negara.

Hamidin, yang juga timbalan presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), berkata kepada wartawan Astro Arena, Karl Nunis: "Saya melihat dia (Zii Jia) memang ada peluang (untuk layak ke Sukan Olimpik).

"Kita sedia maklum peluang untuk menang emas Sukan Olimpik memang susah tapi selepas sekian lama, jika dia dapat layak ia sesuatu yang amat baik. Saya harap dia akan berjaya.

"Kita bukan mengharapkan pingat emas daripadanya tetapi jika dia dapat layak, ia sudah cukup bagus.

"Selepas itu, barulah kita akan bejuang bersamanya untuk mendapatkan pingat emas.

"Buat ketika ini, kita tidak boleh memberikan tekanan kepadanya kerana ia akan membawa padah.

"Saya katakan kepada semua pemain badminton termasuk Zii Jia bahawa ketika ini, tiada siapa mendominasi sukan badminton.

"Setiap pemain boleh mengalahkan pemain lain," katanya.