MALAYSIA 3 DENMARK 1

Skuad Badminton negara melangkah ke separuh akhir Kejohanan Badminton Piala Sudirman selepas mencatatkan kemenangan meyakinkan 3-1 ke atas Denmark dalam aksi suku akhir di Pusat Olimpik Suzhou, China sebentar tadi.

Beregu campuran, Chen Tang Jie-Toh Ee Wei, bangkit daripada ketinggalan satu set sebelum menang 15-21, 21-14, 21-7 ke atas Mathias Christiansen-Alexanra Boje untuk memberikan mata pertama negara.

Malang berganda menimpa Denmark apabila taruhan utama dalam kategori perseorangan lelaki, Viktor Axelsen, tidak dapat meneruskan permainan ketika terikat 4-4 dengan Lee Zii Jia, sekali gus memberikan kemenangan percuma buat wakil negara itu.

Hasrat Goh Jin Wei untuk mengesahkan kemaraan Malaysia lebih awal dalam acara perseorangan wanita, bagaimanapun, tidak kesampaian biarpun bersaing sengit sehingga ke penghujung aksi sebelum akur dengan kekalahan 14-21, 21-15, 19-21 kepada Mia Blichfeldt.

Kemenangan Malaysia kemudian disahkan oleh beregu lelaki nombor satu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, yang hanya memerlukan 44 minit untuk mencatatkan kemenangan 21-17, 21-16 ke atas Kim Astrup-Anders Skaarup Rasmussen.

Dengan kemenangan itu, Malaysia seterusnya akan menghadapi Korea Selatan bagi penentuan ke final esok.