CELTIC 3 INVERNESS CT 1

Celtic meraih gelaran 'treble' domestik apabila menewaskan Inverness Caledonian Thistle 3-1 untuk menjulang Piala Scotland di Hampden Park awal pagi tadi.

Perlawanan penentuan gelaran itu turut dibayangi dengan spekulasi berkenaan masa depan pengurus Celtic, Ange Postecoglou, yang sedang hangat dikaitkan dengan Tottenham, tetapi pengendali itu sekali lagi perlu berterima kasih kepada Kyogo Furuhashi.

Penyerang Jepun itu menemui sasaran buat kali ke-34 musim ini menerusi jaringan pembukaannya pada minit ke-38 bagi menafikan penguasaan pelawat sepanjang 45 minit pertama.

Lawan dari Liga Kejuaraan itu, yang tidak beraksi secara kompetitif sepanjang sebulan ini, semakin ketinggalan dalam babak kedua apabila Liel Abada melebarkan kelebihan buat Celtic pada minit ke-65.

Pemain gantian, Dan MacKay, kemudian merapatkan jurang buat Inverness berbaki lima minit terakhir tetapi pemain sayap Portugal, Jota, memastikan Celtic kembali berkelebihan dua gol dalam waktu kecederaan.

Ia merupakan kali kelapan Celtic menyapu bersih kesemua gelaran domestik di Scotland, iaitu saingan Liga Perdana Scotland, Piala Liga dan Piala Scotland (rekod dunia).