Beregu lelaki memningkat naik negara, Man Wei Chong-Tee Kai Wun, akui kecewa terlepas peluang bergelar juara Kejohanan Badminton Masters Malaysia di Arena Axiata, Bukit Jalil minggu lalu.

Bagaimanapun, mereka mahu menjadikan kegagalan itu sebagai pengalaman berguna dalam usaha untuk melayakkan diri ke Sukan Olimpik Paris 2024.

Wei Chong dan Kai Wun menghampiri penamat kisah dongeng dalam Masters Malaysia sepanjang minggu lalu.

Turun sebagai beregu bukan pilihan, gandingan negara itu mencipta kejutan layak ke final dengan menumbangkan nama-nama besar, antaranya beregu plihan ketujuh, Kim Astrup-Anders Skaarup Rasmussen, dan pilihan ketiga, Muhammad Ahsan-Hendra Setiawan.

Bagaimanapun, hasrat mereka untuk bergelar juara tidak kesampaian apabila tewas aksi penuh sengit menentang beregu Korea Selatan, Kang Kin-hyuk-Seo Seung-jae, dalam final.

Biarpun kecewa terlepas peluang berharga itu, Wei Chong dan Kai Wun tetap mengambil positif perjalanan mereka dalam kejohanan berkenaan.

Wei Chong berkata kepada wartawan Astro Arena, Muiz Aziz: "Saya berasa agak sedih kerana kami sudah ada tuah tetapi kami tidak memegangnya dengan betul sehingga ke penghujung. Kami agak mudah melakukan kesilapan."

Kai Wun menambah: "Saya juga berasa agak sedih kerana peluang sudah di depan mata tetapi kami tidak dapat memanfaatkannya.

"Kami sudah memberikan yang terbaik biarpun selalu ketinggalan.

"Bagi say,a kami perlu memperbaikinya dalam latiham. Ini merupakan satu pengalaman yang bagus cuma kami perlu memiliki jiwa yang lebih besar," katanya.