Perseorangan lelaki nombor satu negara, Lee Zii Jia, terkandas dalam pusingan kedua Kejohanan Badminton Masters Malaysia selepas tewas kepada pemain bukan pilihan dari Taiwan, Lin Chun Yi, di Arena Axiata, Bukit Jalil sebentar tadi.

Turun selaku pilihan keempat, Zii Jia, bagaimanapun, berdepan kejutan yang tidak diingininya dalam set pertama, di mana dia yang pada satu ketika mendahului 11-4, membenarkan lawan untuk mengikat kedudukan 16-16 sebelum akur dengan kekalahan 19-21.

Zii Jia, yang membantu skuad negara memenangi pingat gangsa dalam saingan Piala Sudirman di Suzhou, China minggu lalu, terpaksa mengerahkan segala tenaga yang dimilikinya dalam set kedua sebelum mencatatkan kemenangan 21-16 bagi mengheret pertarungan itu ke set penentuan.

Keadaan itu jelas mendatangkan mudarat buat pemain berusia 25 tahun berkenaan, di mana dia kelihatan tidak lagi bertenaga dalam set penentuan sebelum akur menamatkan perhitungan selama sejam 27 minit itu dengan kekalahan 15-21, sekali gus gagal ke suku akhir.