Lee Zii Jia menjadi wakil tunggal negara yang mencipta kemenangan di Axiata Arena, Bukit Jalil, hari ini apabila memastikan wakil China ini pulang hampa dalam perlawanan pusingan pertama Kejohanan Masters Malaysia BWF.

Pemain perseorangan profesional itu perlu mengerah kudrat sepanjang 45 minit sebelum mengatasi ranjau wakil China, Lu Guangzu.

Zii Jia menyajikan persembahan kemas untuk memenangi set pertama 21-12 tetapi lawannya itu sebaliknya garang dalam permulaan set kedua.




Namun, dia memungut tujuh mata berturut-turut untuk menutup set kedua itu dengan bergaya 21-19.

"Pihak lawan mula dapat rentak sebenar dalam set kedua, fokus mereka makin naik dengan pukulan-pukulannya lebih berbahaya.

"Saya hanya berikan saingannya dan cubaan mengejar kedudukan berjaya untuk saya tamatkan perlawanan," katanya.

Dalam masa sama, kekecewaan peminat sukan tanah air berterusan apabila seorang lagi tonggak negara, Ng Tze Yong, turut gagal melepasi ujian sulung apabila tewas kepada perseorangan Jepun, Kenta Nishimoto 21-17, 16-21, 13-21.

Pemain di ranking 21 tahun itu kemudian menjelaskan bahawa pukulannya dalam set dua set seterusnya terlalu perlahan, secara tidak langsung membuka ruang untuk pihak lawan menyerang dan meraih mata.