Beregu wanita nombor satu negara, Pearly Tan-M. Thinaah, menamatkan perjalanan penuh cemerlang dalam Kejohanan Badminton Masters Malaysia apabila dinobat sebagai naib juara di Arena Axiata, Bukit Jalil sebentar tadi.

Bertemu Baek Ha-na-Lee Soo-hee dari Korea Selatan, dengan rekod pertemuan memihak wakil negara yang merakamkan satu kemenangan ketika kedua-dua beregu bertemu di Terbuka Perancis dalam aksi separuh akhir tahun lalu.

Set pertama menyaksikan Pearly-Thinaah bangkit daripada ketinggalan di awal permainan, berjaya mendahului 20-17 sebelum wakil Korea Selatan itu bangkit memastikan kemenangan 22-20.

Enggan menyerah kalah, Pearly-Thinaah memasang rentak permainan yang agresif dalam set kedua, mendahului 11-4 sebelum mengheret permainan ke set penentuan apabila menang 21-8.

Tahap kecergasan menjadi penghalang utama dalam set ketiga, beregu negara ketinggalan 17-10 namun mereka berjaya bangkit mengejar permainan 15-18.

Pearly-Thinaah cuba menghadirkan permainan sehingga ketitisan keringat terakhir untuk kekal dalam permainan sebelum akur dengan kekalahan 21-17.