Sukan badminton negara digemparkan dengan berita terbaru apabila pemenang pingat emas acara perseorangan wanita Sukan SEA 2017, Goh Jin Wei, menyatakan keinginannya untuk kembali bermain badminton secara profesional.

Kenyataan yang dikeluarkan pemain itu menimbulkan persoalan memandangkan dia sebelum ini mengumumkan persaraannya sewaktu di bawah naungan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) atas faktor masalah kesihatan.

Semalam, bekas perseorangan wanita nombor satu negara itu memuat naik satu video dalam laman Youtube dengan menyatakan bahawa dia terpaksa menolak tawaran untuk kembali menyertai BAM kerana ingin meneruskan kariernya selaku pemain profesional.

"Kami semua menyumbang dan berjuang sebagai rakyat Malaysia tanpa mengira sama ada kami dalam pasukan kebangsaan atau pemain profesional.

"Kata-kata sahaja tidak cukup untuk menggambarkan ucapan terima kasih saya atas segala kepercayaan dan sokongan dan saya akan terus bekerja keras dalam karier saya sebagai pemain profesional terlebih dahulu," katanya dalam kenyataan itu.

Mengulas mengenai isu berkenaan, Setiausaha Agung BAM, Datuk Kenny Goh, berkata Jin Wei perlu melalui proses yang telah ditetapkan seandainya mahu kembali bergiat aktif selaku pemain.

Ini kerana badan induk itu melepaskan pemain itu atas alasan ingin bersara.

Jika Jin Wei benar-benar ingin kembali bermain, dia perlu memohon kepada Persatuan Badminton Pulau Pinang sebelum ia dipanjangkan kepada pihak BAM.

"Sebenarnya kami bersetuju untuk melepaskannya pada ketika itu kerana dia menyatakan secara terang-terangan bahawa dia ingin berhenti bermain badminton atas faktor kesihatan," kata Kenny.

"Kami ada juga memberikan bantuan semana yang boleh tetapi dia menyatakan dengan jelas bahawa dia hendak berhenti bermain badminton."