Shin Tae-yong tidak menafikan fakta bahawa tekanan mungkin menjejaskan barisan pemainnya dalam kekalahan separuh akhir Piala Asia B-23 di tangan Uzbekistan Isnin lalu.

Skuad Asia Tenggara itu hampir tidak dapat beraksi di Stadium Abdullah Bin Khalifa apabila dominasi Uzbekistan memastikan kemenangan 2-0, setelah melakukan percubaan yang menggegar palang gol lawan.

“Saya menghargai usaha baik daripada pasukan,” kata ketua jurulatih Shin.

“Sebelum kami memulakan perlawanan, pemain mungkin agak gementar dan mungkin itu mempengaruhi pasukan kami kerana kami biasanya bermain dengan baik.

“Uzbekistan melakukannya dengan baik, mereka kuat dan tahniah kepada mereka kerana memenangi perlawanan itu.”


Bagaimanapun, Shin berazam untuk tidak membiarkan kekalahan itu membayangi pihaknya dengan impian Indonesia untuk mara ke Sukan Olimpik Paris masih hidup kerana kemenangan menentang Iraq dalam penentuan tempat ketiga esok akan menyaksikan mereka menempah tiket ke temasya berprestij itu.

“Saya percaya diri saya dan pemain saya. Kami semua yakin bahawa kami boleh pergi ke Sukan Olimpik."

“Kami mempunyai satu lagi perlawanan penting yang akan datang, jadi kami akan berehat dengan baik dan mula menumpukan perhatian pada itu.”

Pasukan yang kalah esok mempunyai satu peluang terakhir untuk layak ke Paris 2024, melalui playoff menentang Guinea pada 9 Mei di Paris.