Asid sulfurik pekat merupakan bahan kimia yang digunakan oleh si pelaku ketika menganiaya tonggak Harimau Malaya, Faisal Halim, hingga menyebabkan beberapa anggota badan termasuk mukanya melecur tahap empat.

Perkara itu telah didedahkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Selangor FC, Dr Johan Kamal Hamidon menerusi Harian Metro ketika melawat Faisal di hospital swasta, di bandar ini, sebentar tadi.

Ketika ini, Faisal berada dalam keadaan sedar namun kecederaan di badannya agak kritikal serta pakar perubatan akan menggunakan sejenis ubat khas dari Belgium kepada Faisal untuk membantu memulihkan kecederaan melecur itu.

Asid sulfurik pekat, yang biasanya dikenali sebagai air buruk, dengan formula kimia H₂SO₄, adalah asid mineral yang kuat dengan kakisan yang tinggi. Asid sulfurik pekat merujuk kepada penyelesaian asid sulfurik dengan pecahan besar-besaran yang lebih besar daripada atau sama dengan 70%. Asid sulfurik pekat juga sangat menghakis: di bawah tekanan normal, mendidih asid sulfurik pekat boleh menghakis semua logam kecuali iridium dan ruthenium (walaupun termasuk emas dan platinum), dan bilangan spesies logam yang boleh dihakis walaupun melebihi regia aqua. Asid sulfurik mempunyai harta pengoksidaan yang kuat pada kepekatan yang tinggi, yang merupakan salah satu perbezaan terbesar antaranya dan asid sulfurik cair. Pada masa yang sama, ia juga mempunyai dehidrasi, turun naik yang sukar, keasidan, penyerapan air, dan lain-lain.