CHILE 0 ARGENTINA 1

Argentina melunaskan dendam lapan tahun ke atas Chile apabila meraih kemenangan tipis 1-0 dalam aksi kedua Kumpulan A, Copa America di Stadium MetLife, New Jersey sebentar tadi.

Kedua-dua pasukan itu bertembung dalam final edisi 2016 di venue sama, di mana mereka terikat tanpa jaringan sepanjang 120 minit sebelum Chile menang penentuan penalti 4-2.

Bagaimanapun, pertemuan kali ini menyaksikan pemain gantian, Lautaro Martinez, memecahkan kebuntuan pada minit ke-88 untuk memastikan Argentina ke suku akhir lebih awal berbaki satu perlawanan peringkat kumpulan.

Bintang utama Argentina, Lionel Messi, merupakan satu-satunya pemain yang masih beraksi dalam kesebelasan utama Lionel Scaloni sejak kekalahan perit pada 2016 itu.

Messi gagal menyempurnakan sepakan penaltinya dalam final lapan tahun lalu dan dia memiliki peluang awal dalam aksi kali ini tetapi percubaannya terkena tiang gol lawan.

Dia, bagaimanapun, mencetus gusar apabila kelihatan mengalami kecederaan kaki kanan sehingga perlu menerima rawatan di tepi padang selama beberapa minit dalam babak pertama.

Di sebalik kecederaan itu, Messi masih membawa pengaruh besar bagi perancangan permainan Argentina, di mana sepakan penjuru menjadi pencetus kepada jaringan Martinez.