Bayern Munich kini menyenaraikan Erik ten Hag dalam senarai pendek sebagai pengganti Thomas Tuchel, tetapi pengendali itu menjelaskan tumpuannya terarah kepada Manchester United.

Sky Sports News difahamkan gergasi Bundesliga itu telah menghubungi ejen Ten Hag, Kees Vos, untuk bertanyakan sama ada pengurus kelahiran Belanda itu terbuka untuk mengambil alih di Allianz Arena.

Tiada perbincangan rasmi telah dilakukan dengan ketua jurulatih United itu sendiri, tetapi dia telah dimaklumkan tentang minat Bayern.

Ten Hag memaklumkan bahawa fokus tunggalnya adalah untuk menamatkan musim dengan kuat bersama pasukan Old Trafford, yang masih mahu mendapatkan tiket beraksi di Eropah dan memenangi Piala FA.

Pengendali berusia 54 tahun itu, yang yakin untuk kekal di kelab itu selepas musim panas walaupun tidak menentu kedudukannya ketika INEOS membuat perubahan besar pada struktur bola sepak, dipandang tinggi oleh Bayern.

Hierarki Bayern percaya kejurulatihan Ten Hag telah dihalang oleh pelbagai isu luar padang dan susunan operasi yang lemah di United. Kerjanya di Ajax dan musim debutnya di England telah diberikan kepercayaan lebih daripada kempen penuh kecederaan semasa, di mana Ten Hag juga terpaksa menguruskan melalui pengambilalihan yang berlarutan.

Dia bukan satu-satunya calon yang dituju Bayern selepas Ralf Rangnick menjadi orang terbaru yang menolak tawaran mereka untuk menggantikan Tuchel selepas Julian Nagelsmann dan Xabi Alonso.