Pengurus Arsenal, Mikel Arteta, mengucapkan selamat tinggal kepada 'pemain serta individu yang hebat' ketika Granit Xhaka meninggalkan kelab itu untuk berkelana ke Bayer Leverkusen.

Pemain berusia 30 tahun itu berpindah ke kelab Bundesliga berkenaan selepas tujuh tahun berkhidmat di utara London yang menyaksikan dia mengecapi dua kejayaan Piala FA tetapi turut dilucutkan jawatan kapten kelab.

Xhaka telah menandatangani perjanjian selama lima tahun dengan Leverkusen dan agensi berita PA difahamkan perjanjian itu bernilai €25 juta (RM127j).

Sepanjang menyarung jersi Arsenal, pemain antarabangsa Switzerland itu pernah dilucutkan lilitan kapten oleh Unai Emery selepas memaki hamun kerana penyokong bersorak ke arahnya ketika dikeluarkan dalam perlawanan menentang Crystal Palace.

Dia mahu meninggalkan kelab sebelum pelantikan Arteta tetapi diyakinkan agar kekal yang menyaksikannya terlepas satu perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim lalu selain meledak tujuh gol dari bahagian tengah termasuk dua pada hari terakhir kempen lalu.







Bercakap mengenai Xhaka, Arteta teruja dengan pemain tengah itu apabila berkata: “Kami mengucapkan selamat tinggal kepada pemain dan orang hebat yang disayangi oleh kami semua.

“Ia adalah satu perjalanan yang luar biasa bersamanya dan dia telah memberikan segala-galanya untuk kelab ini.

"Pengaruh Granit terhadap rakan sepasukannya; baik di atas padang dan rakan sekerja di kelab akan memberitahu anda betapa popularnya dia.

“Kami tidak dapat membalas budi Granit atas khidmat dan sumbangannya buat kelab ini. Kami mendoakan yang terbaik kepada Granit dan keluarganya dalam langkah kehidupan mereka yang seterusnya.”