Mauricio Pochettino percaya penyerang Chelsea, Cole Palmer, akan mara ke separuh akhir Piala FA Inggeris bertemu Manchester City malam ini tanpa apa-apa untuk dibuktikan kepada bekas majikannya, menegaskan dia adalah pengurus yang tepat untuk membantu pemain berusia 21 tahun itu meneruskan peningkatan yang menakjubkan.

Palmer, yang meninggalkan lawan Chelsea di Wembley dalam yuran perpindahan bernilai GBP42.5 juta musim panas lalu, merupakan penjaring terbanyak bersama dalam Liga Perdana Inggeris selepas empat golnya ketika mengatasi Everton 6-0 Isnin lalu, menyamainya bilangan jaringan bintang City, Erling Haaland dengan 20 gol musim ini.

Dia telah menjaringkan tujuh gol yang luar biasa dalam dua perlawanan terakhir pasukan di tempat sendiri, termasuk hatrik dalam kemenangan 4-3 ke atas Manchester United apabila dua golnya datang pada minit ke-10 dan ke-11 masa kecederaan.

“Ia adalah musim pertamanya bermain secara konsisten, kami perlu berhati-hati kerana dia masih muda, dia sedang berkembang,” kata Pochettino.

“Dia sudah bermain dua kali (menentang City) dalam Liga Perdana Inggeris. Dia sangat berterima kasih kepada Manchester City, kepada Pep Guardiola. Dia sentiasa bercakap dengan penuh rasa hormat tentang mereka.

“Dia bukan jenis pemain yang mempunyai sesuatu di dalam (untuk dibuktikan). Dia faham dengan sempurna bahawa atas sebab berbeza dia mahu membuktikan dirinya di kelab lain.

"Dia bukan jenis orang yang mahu membuktikan sesuatu terhadap bekas kelabnya."

Sebelum menyertai Chelsea, Palmer hanya bermain 19 perlawanan liga senior sepanjang tiga musim, dan tidak menjaringkan gol dalam Liga Perdana Inggeris.