Bintang remaja Barcelona, Lamine Yamal menjadi penjaring termuda dalam sejarah La Liga menentang lawan yang sama awal musim ini.

Yamal melencongkan gol keduanya dalam perlawanan itu 10 minit sebelum tamat untuk menafikan kemenangan pertama mereka di tempat lawan dalam kempen itu.

Jaringan berganda oleh pemain sayap remaja Barcelona, ​​Lamine Yamal membantu pasukannya menyelamatkan keputusan seri 3-3 di laman sendiri menentang Granada yang diancam penyingkiran pada Ahad.

Skuad kendalian Xavi Hernandez berada di tangga ketiga dengan 51 mata, lima di belakang Girona di tempat kedua, yang dibelasah Real Madrid pada Sabtu, yang juga merupakan pendahulu liga dengan 61 mata.

"Kami kehilangan dua mata dan peluang yang baik untuk mengurangkan defisit. Granada bermain permainan yang bijak, mereka bersaingan dengan hebat sekali," kata Xavi pada sidang akhbar.

"Liga itu sukar dan kini dengan dua mata lebih sukar. Ia satu perbezaan besar tetapi kami tidak akan berputus asa.

"Kami mempunyai banyak peluang untuk memastikan perlawanan milik kami. Pasukan ini mempunyai kepercayaan, keberanian dan keinginan, tetapi ia tidak mencukupi. Ia menjadikannya lebih sukar bagi kami."

Yamal meletakkan tuan rumah di hadapan selepas 14 minit dengan sepakan ke dalam jaring selepas hantaran silang Joao Cancelo menemuinya. Granada menyamakan kedudukan dua minit sebelum waktu rehat hasil rembatan kencang Ricard Sanchez ke penjuru atas gawang.

Pasukan pelawat mendahului pada minit ke-60 dengan penyudah mudah oleh Facundo Pellistri sebelum Robert Lewandowski menjadikan kedudukan 2-2 apabila dia menjaringkan gol hasil hantaran Ilkay Gundogan tiga minit kemudian.

Ignasi Miquel memulihkan pendahuluan Granada dengan tandukan menjulang pada minit ke-66, tetapi Yamal menyamakan kedudukan sekali lagi dengan jaringan jarak jauh untuk gol keduanya pada menjelang sepuluh minit sebelum tamat perlawanan.

"Ia satu lagi peluang yang terlepas tetapi kami perlu terus berusaha. Sekarang ini saya lebih memikirkan tentang keputusan seri dan hakikat bahawa kami kehilangan dua mata berbanding prestasi sendiri," kata Yamal yang berusia 16 tahun kepada Movistar.