Pemain tengah Liverpool, Wataru Endo, percaya kemenangan dalam final Piala Liga Inggeris (EFL) akan memberikan tenaga tambahan untuk pasukan itu meneruskan cabaran dalam tiga kejohanan lain musim ini.

Aksi final pada hujung minggu ini menyaksikan The Reds akan Bertemu Chelsea di Stadium Wembley sebagai ulangan perlawnan akhir edisi 2022, di mana pasukan bimbingan Jurgen Klopp itu memenangi penentuan penalti 11-10.

Bagaimanapun, ia kelihatan hanya empat pemain daripada kesebelasan utama perlawanan itu akan diturunkan dalam aksi kali ini -- Mohamed Salah mungkin menjadi pemain kelima jika tidak terjejas dengan kecederaan ringan yang dialaminya ketika menentang Brentford -- berikutan perpindahan pemain berprofil tinggi dan masalah kecederaan yang dialami mereka.

Masalah kecederaan itu kian parah, di mana Klopp terpaksa menyenaraikan tiga pertahanan di bangku simpanan dan empat pemain akademi sewaktu menewaskan Luton 4-1 pada Rabu lalu.

Situasi itu kelihatan akan mengganggu Liverpool untuk meneruskan pemburuan gelara Liga Perdana Inggeris (EPL), yang kini sedang diterajui mereka, selain Piala FA dan Liga Europa.

Bagaimanapun, Endo berkata memenangi Piala EFL sudah pasti dapat meningkatkan semangat pemain Liverpool bagi menghadapi baki saingan musim ini.

"Jika kami dapat memenangi gelaran pertama ini, ia akan memberikan satu impak yang amat positif dalam kejohanan lain yang kami masih bersaing.

"Memenanginya di Wembley akan memberikan kami tenaga tambahan untuk cabaran akan datang. Saya amat teruja untuk bermain di sana. Ia akan menjadi kali pertama saya bermain di stadium istimewa seperti itu.

"Ia akan menjadi amat bermakna buat saya. Ia akan menjadi gelaran pertama saya bersama Liverpool dan saya fokus untuk melakukan segalanya untuk membantu pasukan ini menang dalam final.

"Pengurus sudah bercakap kepada kami untuk kekal positif dan menunjukkan kami adalah Liverpool. Kami telah melakukannya ketika menentang Luton.

"Kami tidak terlalu memikirkan mengenai kecederaan pemain, kami hanya fokus kepada perlawanan yang akan kami hadapi," katanya.