Pasukan bola sepak kebangsaan Vietnam jatuh 10 tempat dalam ranking FIFA yang dikeluarkan semalam, penurunan terburuk mereka dalam tempoh tujuh tahun.

Skuad itu kehilangan sejumlah 30 mata sepanjang tempoh tersebut.

Dua kekalahan kepada Indonesia pada aksi Kelayakan Piala Dunia 2026 bulan lalu menjadikan Vietnam pasukan yang kehilangan mata terbanyak sepanjang tempoh yang dinilai oleh kemas kini ranking FIFA.

Pada Februari 2024, pasukan itu kehilangan 41 mata dan jatuh 11 anak tangga, selepas tewas tiga perlawanan di Piala Asia 2023.

Kali ini, Vietnam jatuh 10 anak tangga, diikuti Malaysia, Taiwan dan Mauritius, yang jatuh enam anak tangga. Mauritius mempunyai mata kedua terbanyak ditolak selepas Vietnam (25.55 mata).

Buat masa ini, Vietnam berada di tangga ke-115 dalam FIFA, turun 20 anak tangga sejak jurulatih Philippe Troussier mengambil alih pasukan itu pada awal 2023.

Di bawah jurulatih Perancis itu, pasukan itu tewas 10 kali dan hanya memenangi tiga daripada 13 perlawanan rasmi FIFA. Dalam kejohanan rasmi, pasukan itu memenangi satu dan kalah enam perlawanan.

Vietnam masih di tempat ke-19 di Asia dan kedua di Asia Tenggara selepas Thailand. Dengan satu seri dan satu kekalahan kepada Korea Selatan dalam kelayakan Piala Dunia, Thailand kekal di tangga ke-101 dunia dan ke-18 di Asia.

Kedudukan Indonesia melonjak tertinggi sepanjang tempoh itu selepas memperoleh 30 mata dengan mengalahkan Vietnam. Mereka naik lapan anak tangga ke tangga ke-134. Di Asia Tenggara, Indonesia turut melonjak ke tempat ketiga, di belakang Thailand dan Vietnam.

Kedudukan FIFA digunakan untuk memilih kejohanan utama seperti kelayakan Piala Dunia atau Piala Asia.

Kedudukan terendah Vietnam dalam sejarah ialah ke-172 pada Disember 2006. Kedudukan semasa ke-115 adalah yang terendah untuk pasukan sejak November 2017 di tangga ke-125, apabila jurulatih Park Hang-seo mengambil alih pasukan.

Kedudukan tertinggi yang dicapai Vietnam dalam ranking FIFA di bawah bimbingan Park Hang-seo ialah ke-90 pada Jun 2021.