Jose Mourinho didakwa oleh Kesatuan Bolasepak Eropah (UEFA) gara-gara kritikannya ke atas pengadil, Anthony Taylor, selepas AS Roma tewas kepada Sevilla dalam final Liga Europa (UEL) di Budapest awal pagi kelmarin.

Terdahulu, tular rakaman video yang menunjukkan Taylor dikerumuni oleh sekumpulan penyokong yang bertindak agresif sewaktu di lapangan terbang, di mana perkara itu dikutuk oleh Liga Perdana Inggeris (EPL) dengan mengatakan ia merupakan sesuatu yang "mengejutkan dan tidak dapat diterima" atas apa yang dilalui pegawai berkenaan.

Mourinho kemudian didakwa menggunakaan kata-kata yang mengaibkan/menjengkelkan terhadap pegawai perlawanan itu, di mana ia merupakan salah satu daripada beberapa dakwaan yang dikenakan ke atas kedua-dua kelab berkenaan selepas aksi final panas yang menyaksikan 13 kad kuning dilayangkan.

Mourinho mengkritik Taylor dalam sidang media selepas perlawanan itu dan terdapat potongan video yang tular dalam media sosial menunjukkan bekas pengurus Chelsea dan Manchester United berkenaan memberikan isyarat kepada taylor dan pegawai lain di tempat letak kereta stadium sambil kedengaran melaungkan perkataan "memalukan".

Insiden di lapangan terbang pula -- dalam satu video tular di Twitter -- menunjukkan kerusi dan bekas minuman dibaling ke arah Taylor dan kumpulannya sewaktu mereka melalui kawasan yang dipenuhi penyokong Roma.

Jurucakap EPL berkata: "Kami terkejut dan tidak dapat menerima apa yang dilalui Anthony Taylor dan keluarganya ketika mereka dalam perjalanan pulang dari final UEL.

"Tiada siapa patut melalui kelakuan yang tidak boleh dimaafkan itu seperti yang dilalui mereka semalam.

"Anthony merupakan antara pegawai perlawanan paling berpengalaman dan berjaya dan kami memberikan sokongan penuh buat dirinya dan keluarganya."

Sewaktu perlawanan final itu, Taylor mengarahkan Jose Mourinho meninggalkan padang, di mana perlawanan itu kemudian berakhir dengan 1-1 selepas masa tambahan dan Sevilla dinobatkan sebagai juara menerusi kemenangan penentuan sepakan penalti 4-1.

Perlawanan itu kerap dihentikan dan ditambah 25 minit daripada keseluruhan 120 minit waktu permainan.