Victor Osimhen telah diketepikan daripada perlawanan Liga Juara-Juara Napoli bertemu Milan awal pagi esok sekali gus menjadi tamparan hebat buat Partenopei.

Penyerang itu tidak bermain untuk pendahulu Serie A yang sejak sebelum rehat antarabangsa baru-baru ini kerana kecederaan otot yang dialami semasa bertugas di Nigeria.

Dalam perlawanan pertama mereka tanpanya, Napoli dibelasah 4-0 di tempat sendiri oleh Milan dalam aksi liga pada 2 April, sebelum bangkit dengan kemenangan 2-1 ke atas Lecce pada hari Jumaat.

Diharapkan dia akan cergas pada masanya untuk perlawanan suku akhir pertama Liga Juara-Juara menentang Rossoneri, selepas Napoli pertama kali melangkah jauh dalam saingan UCL.

Bagaimanapun, nampaknya kelab itu menyasarkan perlawanan kedua Selasa depan untuk kepulangannya.

"Victor malangnya tidak berada dalam kedudukan untuk beraksi," presiden kelab Aurelio De Laurentiis dipetik sebagai berkata oleh La Repubblica.



"Kami berharap dia kembali secepat mungkin pada 18hb di [Stadio Diego Armando] Maradona."

Osimhen telah menjadi faktor besar dalam usaha luar biasa Napoli berada di puncak carta Serie A, dengan anak buah kendalian Luciano Spalletti menghampiri Scudetto pertama sejak 1990.

Napoli mendahului 16 mata di puncak dengan baki sembilan perlawanan, dan mereka mara ke suku akhir Liga Juara-Juara buat kali pertama.

Osimhen telah menjaringkan 25 kali dalam semua pertandingan, dengan tiada satu pun gol itu datang daripada sepakan penalti.

Dalam kalangan pemain dari lima liga teratas, hanya Erling Haaland (38), Kylian Mbappe (28), Marcus Rashford (27) dan Robert Lewandowski (26) telah menjaringkan lebih banyak gol bukan penalti berbanding bintang Super Eagles itu.