Paolo Maldini menggesa Milan untuk memanfaatkan sepenuhnya perlawanan Liga Juara-Juara mereka selepas mencipta kenangan bersama pasukan hebat Rossoneri yang diwakilinya.

Selepas kemenangan 1-0 bulan lalu di tempat sendiri kepada Tottenham, keputusan seri tanpa jaringan pada Rabu lalu sudah cukup untuk membantu Milan ke suku akhir pertandingan buat kali pertama sejak musim 2011-12.

Milan mengharungi tujuh musim tanpa saingan Liga Juara-Juara sebelum kembali ke saingan musim lalu -- jauh berbeza daripada kejayaan Maldini semasa bermain.

Pengarah teknikal itu, yang membantu Milan memenangi lima mahkota Eropah sebagai pemain, gembira melihat skuad semasa Rossoneri memperoleh kemenangan dalam saingan tersebut.

"Anda lebih menderita sebagai pengarah, tetapi tumpuan anda berbeza. Apabila anda lebih tua, anda boleh menguruskan perkara dengan lebih baik," katanya.

"Saya sekali lagi berasakan perasaan meremang bulu roma memikirkan pasukan hebat Milan pada masa lalu, kerana ia adalah pencapaian sebenar. Saya harus mengatakan bahawa pemain berhak mendapatnya.

“Bagi sesetengah daripada mereka ia adalah pengalaman pertama mereka di peringkat ini, dan peminat berhak mendapatnya, yang bersama pasukan walaupun dalam masa yang sukar.


“Jelas sekali, kami tidak boleh berfikir bahawa kami adalah perlawanan yang memihak kami dalam lapan terakhir, itu belum tentu akan berlaku.

"Namun, sekarang kami berada di sini, kami akan melakukannya, kerana anda perlu mengambil peluang ini apabila anda mendapatnya."