Penyerang Borussia Dortmund, Karim Adeyemi, bakal terlepas perlawanan kedua Liga Juara-Juara (UCL) menentang Chelsea selepas otot pahanya terkoyak.

Adeyemi kesuntukan masa untuk pulih selepas menjaringkan gol kemenangan memukau ketika Dortmund mencetak kemenangan 1-0 ke atas The Blues dalam pertemuan pertama pusingan 16 itu minggu lalu.

Pada usia 21 tahun dan 28 hari, jaringan tunggal itu mengangkatnya selaku penjaring termuda sejak Victor Osimhen melakukannya bersama Lille pada Oktober 2019 (20 tahun, 277 hari).

Adeyemi menyusuli usaha itu dengan membuka tirai jaringan dalam kemenangan 4-1 ke atas Hertha Berlin dalam kempen Bundesliga, hujung minggu lalu, malah dia mencipta umpanan gol buat Donyell Malen.

Bagaimanapun, Adeyemi terpaksa dikeluarkan sebelum rehat selepas mengalami kecederaan ketika memberi hantaran lintang kepada gol Malen itu apabila dilihat mencengkam paha kirinya sebelum perlu dipapah keluar meninggalkan padang.



Dortmund mendedahkan pemain antarabangsa Jerman itu dijangka terlepas aksi kira-kira tiga minggu, sekali gus akan menghalangnya membuat kunjungan ke Stamford Bridge, dua minggu lagi.

"Penyerang Borussia Dortmund, Karim Adeyemi, mengalami kecederaan otot dalam perlawanan di tempat sendiri menentang Hertha BSC pada Ahad lalu," menurut kemas kini daripada kelab itu.

"Dia tidak akan dapat mewakili pasukan lebih kurang tiga minggu."

Kecederaan Adeyemi itu merupakan satu tamparan hebat memandang bekas pemain Salzburg tersebut telah menemui empat sentuhan pemusnah dalam setiap empat penampilan terakhirnya di sebalik sekadar menyumbangkan dua gol dalam 20 perlawanan pertamanya buat kelab berkenaan.