Sweden dan Kanada telah meminta pihak penganjur Sukan Olimpik Tokyo menunda waktu aksi pingat emas acara bola sepak wanita di Stadium Olimpik Tokyo bagi mengelak cuaca panas terik di Jepun.

Suhu balapan sintetik di stadium mencecah 40 darjah awal minggu ini, dan dengan perlawanan pingat emas acara wanita itu akan berlangsung pada pukul 11 pagi waktu tempatan, kedua-dua pihak telah menyatakan kebimbangan tentang kesejahteraan pemain.

"Saya sendiri telah menghubungi FIFA (badan pentadbir bola sepak) hari ini dan menulis surat kepada mereka, jadi di sinilah keadaannya sekarang," kata Marika Domanski Lyfors, ketua pasukan wanita Sweden, kepada wartawan.

"Ini terutama mengenai kesihatan pemain yang sedang kita fikirkan dan cuba mengubah waktu permainan. Terdapat perbezaan yang cukup besar antara bermain pada waktu petang atau petang, dan kita sangat terdedah kepada kehangatan dan kepanasan," katanya.

Persatuan Bola Sepak Sweden (SvFF) mengatakan pihaknya juga telah menulis surat kepada Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) bersama Kanada untuk melihat apakah permainan dapat dipindahkan.

"Sekiranya kami harus bermain pada pukul 11 pagi maka kami akan membuat persiapan, tetapi jelas lebih baik jika perlawanan itu dapat dianjakkan waktunya pada sebelah petang dan Kanada mempunyai pendapat yang sama," tambah Domanski.