Pemain perseorangan negara, Lee Zii Jia, tersingkir di pusingan pertama Terbuka China, sebentar tadi.

Lee Zii Jia kembali ke gelanggang buat pertama sekali sejak Terbuka Jepun di mana dia tewas kepada pemain muda Perancis, Alex Ranier.

Mengambil keputusan untuk tidak mengambil bahagian dalam Terbuka Korea Selatan, Zii Jia kembali ke Terbuka China dengan misi memburu gelaran.

Bertemu Koki Watanabe dari Jepun, Zii Jia mengintai peluang memperbaiki rekod pertemuan yang memihak lawannya apabila merekodkan satu kemenangan daripada satu pertemuan.

Kedua-dua pemain bermula garang sejak awal, saling mengutip mata demi mata sehingga terikat 13-13.

Bagaimanapun, Watanabe meningkatkan gear dalam permainannya apabila menghasilkan deretan pukulan berkualiti sebelum menoktahkan kemenangan 21-15.

Pemain perseorangan Jepun itu ternyata mendapat tonik hasil kemenangan di set pertama apabila terus melangkah ke hadapan dalam set kedua apabila mendahului Zii Jia 6-0.

Dengan pukulan sering keluar gelanggang, manakala gerakan yang kurang menjadi menyaksikan Zii Jia bergelut sehingga ketinggalan dengan 11 mata tanpa balas.

Zii Jia yang terus bergelut mencari rentak terpaksa akur dengan kekalahan 21-2 sekaligus tersingkir awal daripada saingan Terbuka China.


Turut mengikut jejak langkah Zii Jia, pemain perseorangan wanita, Goh Jin Wei, tewas kepada wakil Chinese Taipei, Sung Shuo-yun 9-21, 21-12, 8-21.

Sementara itu, beregu campuran, negara, Goh Soon Huat-Shevon Lai Jemie, pula mara ke pusingan seterusnya apabila mengatasi pasangan Singapura, Terry Hee-Jessica Tan 21-13, 21-15.