BARCELONA 1 GETAFE 0

Xavi terhutang budi kepada penjaga gol, Marc-Andre ter Stegen, kerana memastikan kekebalan gawang Barcelona dalam kemenangan 1-0 ke atas Getafe di tempat sendiri, awal pagi tadi.


Pengjawa gawang Jerman itu terpaksa menafikan beberapa percubaan berbahaya lawan bagi mempertahankan jaringan Pedri dalam separuh masa pertama bagi memungut tiga mata.

Barcelona melebar rentak liga di Camp Nou kepada sembilan perlawanan tanpa kekalahan, tetapi pengurus itu akur bahawa pendahulu LaLiga tersebut beraksi di bawah prestasi sebenar.

"Kami tidak tahu cara menyerang dengan baik dan secara umumnya permainan kami agak tidak goyah," katanya selepas perlawanan.

"Kami tidak bersikap agresif dan tidak menggunakan pengetahuan ruang menyerang dengan lebih baik. Kami menang tanpa beraksi dengan baik.




“Ada kalanya permainan kami tidak kemas dan pendekatan kami tidak menjadi seperti yang diharapkan, begitupun pasukan tetap percaya, bertahan dengan baik dan semua pemain bermurah hati dalam aspek bekerja secara kolektif.

"Kami tidak terlalu tajam di bahagian serangan tetapi kami sekali lagi berjaya mengekalkan rekod tanpa bolos, jadi tanpa beraksi dengan baik kami tetap mampu mendapatkan tiga mata."

Justeru, Xavi berkata Ter Stegen berhak menerima pujian melambung selepas pemain berusia 30 tahun itu melakukan tiga penyelamatan dan mengawal kawasan kotak penaltinya dengan cekap.

"Kita dapat saksikan aksi terbaik Ter Stegen setelah sekian lama," katanya lagi.

"Dalam satu lawan satu, dia sangat hebat. Dia adalah ketua skuad ini, dia bersikap tegas dan adalah penting penjaga gol dapat menyelamatkan mata."