Luis Suarez mencapai persetujuan untuk kembali memperkuatkan kelab remajanya, Nacional.

Pemain antarabangsa Uruguay berusia 35 tahun itu dibenarkan meninggalkan Atletico Madrid di penghujung musim lalu dan telah dikaitkan dengan beberapa kelab termasuk River Plate dan Borussia Dortmund.

Bagaimanapun, penyerang veteran itu memilih untuk kembali ke kelab gergasi Uruguay berkenaan di mana dia memulakan kerjaya profesionalnya pada 2005.

“Pertama sekali, saya ingin berterima kasih kepada peminat atas kasih sayang yang saya dan keluarga terima sejak kebelakangan ini,” katanya.

"Ia menyentuh hati kami dalam situasi ini memandangkan kami perlu membuat keputusan. Adalah mustahil menolak peluang bermain untuk Nacional sekali lagi dan kami mempunyai pra-perjanjian dengan kelab.



"Dalam beberapa jam akan datang, butirannya akan dimuktamadkan dan kami berharap persetujuan yang kami semua inginkan akan tercapai supaya kami dapat menikmati peringkat baru ini dan berjumpa di antara satu sama lain dalam beberapa hari akan datang."

Suarez meledak 32 gol dalam 67 penampilan liga sepanjang dua musim bersama Atletico, dengan 21 daripada jaringan itu datang dalam kejayaan kempen LaLiga 2020-21.

Dia berharap dapat membantu Nacional merampas kembali gelaran Divisyen Primera daripada musuh ketat, Penarol.