Penyerang baru Liverpool, Darwin Nunez, perlu mengawal sikap panas barannya selepas dilayangkan kad merah sewaktu bertemu Crystal Palace, kata seorang lagi penyerang Uruguay dan bekas pemain The Reds, Luis Suarez.

Nunez diarahkan keluar padang dalam aksi pertamanya di laman sendiri buat pasukan Jurgen Klopp berkenaan selepas bertindak menanduk pertahanan Palace, Joachim Andersen, sewaktu kedua-dua pasukan terikat 1-1 dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) awal pagi Selasa lalu.

Ia merupakan kad merah pertama Liverpool disebabkan keganasan sepanjang berada di bawah bimbingan pengendali Jerman berkenaan dan ia bagaikan jelmaan semula Suarez yang berdepan masalah sama biarpun beraksi hebat di Anfield dari 2011 hingga 2014.

Penyerang veteran itu, yang kini kembali ke Uruguay untuk bersama Nacional selepas dua musim mewakili Atletico Madrid, memberikan beberapa saranan buat Nunez tentang bagaimana untuk menghadapi masa depannya dan belajar daripada kesilapan, di mana Suarez turut menggambarkan dirinya sebagai seorang yang "bodoh" sewaktu di England.

"Dengan apa yang berlaku kepadanya beberapa hari lalu, saya ada bercakap dengannya kerana dia baru mahu bermula dan mahu menyedarkannya bahawa mulai sekarang, pemain lawan akan mencarinya dua atau tiga kali lebih kerap," katanya kepada Telemundo.

"Lebih-lebih lagi di England, dia sedang mendengar perkara ini daripada orang bodoh yang melakukan kesilapan dan menderia akibat daripadanya tetapi rebah dan bangkit semula menjadikan saya lebih kuat.

"Jadi, jangan beri mereka peluang itu lagi atau ia akan menjadi lebih buruk," katanya.