Ole Gunnar Solskjaer melakukan tugas yang 'luar biasa' sebagai pengurus Manchester United, menurut bekas rakan sepasukannya, David Beckham.

Dalam dua setengah tahun sejak dia mengambil alih tugas sebagai pengurus sementara di Old Trafford, Solskjaer telah membantu mengembalikan suasana dan gaya permainan yang positif di United sejak beberapa minggu terakhir Jose Mourinho yang bertugas sebagai pengurus.

United menamatkan saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) di tempat ketiga musim lalu dan dalam landasan untuk memperbaikinya untuk di tempat kedua bagi musim 2020-21, ketika Manchester City kelihatan bakal diangkat sebagai juara.

Bagaimanapun, kejuaraan mula terlepas daripada genggaman bekas penyerang Norway itu. United tewas dalam tiga separuh akhir musim lalu, tewas kepada Manchester City dalam separuh akhir Piala EFL Disember lalu dan tersingkir daripada saingan Piala FA dalam suku akhir kepada Leicester City Ahad lalu.


Solskjaer telah mendakwa bahawa memenangi piala tidak semestinya menjadi penanda perkembangan pasukan yang baik, tetapi komen-komen itu, digabungkan dengan ketidakmampuan United untuk mara ke final dan peringkat kumpulan Liga Juara-Juara, telah mengemukakan cadangan bahawa dia bukan orang yang tepat untuk membawa Red Devils ke tahap seterusnya perkembangan mereka.

Bagi Beckham, yang menang liga gelaran EPL, UCL dan Piala FA sementara Solskjaer bergelar rakan sepasukannya pada 1996 hingga 2003, menegaskan dia dapat mengatasi kritikan dan terus melakukan tugas yang baik.

"Saya telah melihat beberapa kritikan tetapi saya rasa ketika anda menjadi pengurus Man United ketika mereka berjaya sepanjang tahun yang mereka lalui, selalu ada titik di mana orang mendapat kritikan, sama ada pemain, sama ada pemilik, sama ada pengurus," kata pemilik bersama Inter Miami itu kepada ESPN.

"Ole telah lama bermain dalam bola sepak sehingga dapat menerima kritikan. Dia sangat pendiam, dia meneruskan tugasnya, dan saya rasa dia melakukan tugas yang luar biasa di United.

"Pasukan mula menunjukkan hasil. Mudah-mudahan, ia berterusan kerana peminat menyukai Ole, kita semua menyukai Ole dan kita semua mahu dia melakukannya dengan baik. Jadi, apabila kritikan itu datang, dia mampu menerimanya."