Ellis Simms teruja di sebalik memperoleh mata berharga untuk Everton selepas gol pertama penyerang Liga Perdana Inggeris itu memperoleh keputusan seri 2-2 di Chelsea, aksi cemerlang yang turut mendapat pujian daripada Sean Dyche.

Pemain gantian itu menjaringkan gol pada minit ke-89 di Stamford Bridge, mengatasi pemain Chelsea, Kalidou Koulibaly sebelum menewaskan Kepa Arrizabalaga.

Ia adalah detik yang tidak mahu dilihat oleh pemain pertahanan mahupun penjaga gol, tetapi ia akan kekal dalam ingatan Simms, anak muda kelahiran Oldham yang telah menunjukkan potensi menjaringkan gol secara pinjaman dengan Hearts, Blackpool dan Sunderland.

Kini dia mempunyai gol di peringkat teratas bola sepak Inggeris, dan mata itu melonjak Everton dua mata di luar zon penyingkiran.

Everton kini mempunyai 13 penjaring berbeza dalam EPL musim ini, dengan hanya Arsenal, Chelsea dan Leeds United (masing-masing 14) mempunyai lebih banyak.

Mereka tidak pernah menang dalam aksi liga di Chelsea sejak 1994, 28 perlawanan yang tandus (D13 L15), tetapi Everton adalah pasukan yang paling banyak meraikannya pada perlawanan ini.

Simms berkata gol penyamaan itu adalah '100 peratus' momen terbesar dalam kariernya.

"Ia adalah satu peristiwa yang hebat untuk melakukannya," katanya kepada Sky Sports.

“Saya gembira untuk pasukan juga -- satu mata besar menentang lawan yang sukar, jadi kami sangat gembira.

“Saya telah bekerja keras di Everton untuk mencapai perkara ini, dan ia adalah impian untuk menjadi kenyataan untuk mendapatkan gol Liga Perdana Inggeris pertama saya.

"Ini mengenai kesabaran. Saya terpaksa menunggu peluang saya. Jelas sekali kami mempunyai pemain terbaik, jadi saya bukan sahaja akan terus masuk ke dalam pasukan saya hanya perlu bekerja keras dalam latihan dan apabila saya mendapat peluang. Saya perlu mengambilnya, pegang dengan kedua-dua tangan."

Dyche pula berkata, "Dia pemain muda yang mendapat sentuhannya," kata Dyche.

“Kami menurunkan dia menentang Liverpool, ia mungkin agak terlalu sukar buatnya, tetapi dia masih berada di sekeliling pasukan, dia bekerja keras, perkara paling penting dalam pasukan bagi saya adalah bekerjasama, dan dia semakin matang."