Pasukan gergasi Serie A, Juventus, ditolak 15 mata selepas siasatan mengenai urusan perpindahan terdahulu kelab itu.

Persekutuan Bolasepak Itali (FIGC) mengesahkan perkara itu awal pagi tadi, di mana bekas pengarah Juve, Fabio Paratici -- yang kini bersama Tottenham -- dikenakan penggantungan dua setengah tahun daripada sebarang aktiviti bola sepak di Itali.

Penggantungan Paratici itu turut disertakan dengan permohonan bagi merangkuminya dalam aktiviti bola sepak di peringkat Eropah dan dunia, dan ia bermakna, ia berpotensi memberikan dampak besar buat pasukan Liga Perdana Inggeris (EPL), Spurs.

Bekas pengerusi Juve, Andrea Agnelli, turut digantung selama dua tahun di Itali.

Laporan ketika ini menjangkakan Juve akan mengemukakan rayuan terhadap hukuman itu.

Bianconeri sebelum ini menduduki tangga ketiga Serie A tetapi kini jatuh mendadak ke tangga ke-10 -- dibezakan 12 mata dengan slot ke Liga Juara-Juara Eropah (UCL) -- selepas hukuman berkenaan.

Pejabat Pendakwa Raya Turin pada awalnya memohon potongan sembilan mata selepas perbicaraan awal semalam.

Bagaimanapun, FIGC memutuskan untuk mengenakan hukuman lebih berat selepas Juve didapati menggunakan perpindahan untuk memperkuatkan kunci kira-kira mereka secara artifisial.

Hukuman itu dikenakan selepas pengerusi, Agnelli, naib presiden, Pavel Nedved, dan ahli lembaga Bianconeri yang lain meletakkan jawatan secara beramai-ramai tahun lalu.

Ia selepas siasatan mengenai pelanggaran kewangan, yang berlaku sewaktu mereka dalam perkhidmatan, mula dilancarkan.

Juara Itali 36 kali itu akan menghadapi Atalanta di laman sendiri awal pagi Isnin ini, yang sebelum ini dilihat sebagai pertemuan penting dalam perebutan tempat ke Liga Juara-Juara Eropah musim depan.