Lionel Scaloni bersedia untuk memimpin Argentina ke Piala Dunia 2026 selepas menandatangani perjanjian baharu dengan La Albiceleste.

Scaloni, dengan lebih daripada bantuan daripada Lionel Messi, membimbing Argentina menjulang Piala Dunia di Qatar tahun lepas.

Ia adalah gelaran dunia ketiga Argentina tetapi yang pertama sejak 1986, apabila Diego Maradona membintangi Mexico.

Messi, dengan tujuh gol dan tiga bantuan, menjadi penggerak utama pada 2022, ketika Scaloni merangkul hadiah kedua sebagai jurulatih Argentina, selepas memenangi Copa America pada 2021.

Kontrak Scaloni telah pun tamat, tetapi dia sentiasa menyatakan hasratnya untuk kekal dan berita mengenai perjanjian baharunya disahkan semalam.


Ini bermakna Scaloni akan mengendalikan Argentina pada Copa America tahun depan dan pada Piala Dunia akan datang.

Amerika Syarikat akan mengadakan kedua-dua Copa America dan Piala Dunia 2026, walaupun Mexico dan Kanada juga menjadi tuan rumah bersama untuk kejohanan kedua.

Scaloni, yang sebelum berkhidmat bersama Newell's Old Boys, West Ham, Lazio dan Atalanta antara kelabnya sepanjang karier bermain selama 20 tahun, mengambil alih Argentina pada 2018 selepas berkhidmat sebagai jurulatih bawah 20 tahun negara.

Dia turut telah dianugerahkan sebagai Jurulatih Lelaki Terbaik FIFA 2022, mengatasi pengendali Real Madrid, Carlo Ancelotti dan pengurus Manchester City, Pep Guardiola.