Carlo Ancelotti tampil menjawab tuduhan yang dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif Atletico Madrid, Miguel Angel Gil Marin, bahawa Real Madrid menerima layanan khas daripada pengadil apabila menegaskan rasuah tidak lagi wujud dalam bola sepak.

Dalam satu kenyataan yang diterbitkan di laman sesawang rasmi Atletico, Gil Marin mendakwa Real secara tidak 'sengaja' menjadi kegemaran pengadil dan ia telah mewujudkan suasana yang mempengaruhi barisan pengadilan.

Kenyataan keras Gil muncul sehari selepas kekalahan 1-3 Atletico kepada seteru ketat itu dalam masa tambahan perlawanan suku akhir Copa del Rey yang menyaksikan mereka sempat mendahului perlawanan selama sejam sebelum Rodrygo membatalkan jaringan Alvaro Morata.

Karim Benzema dan Vinicius Junior kemudian memenangi perlawanan buat tuan rumah di Santiago Bernabeu dalam masa tambahan selepas Stefan Savic dibuang padang oleh pengadil, Cesar Soto Grado, berikutan mengutip kad kuning kedua.

Bagaimanapun, Atletico berasakan pemain tengah Real, Dani Ceballos, juga sepatutnya dibuang padang kerana menjatuhkan Thomas Lemar ketika sudah mengutip kad kuning dan sambil membantu pihak lawan berkelebihan satu gol.

“Sesiapa yang memerhati keadaan dari luar dapat melihat bahawa selama beberapa dekad, perkara yang sama hampir selalu berlaku,” tambah Gil Marin dalam kenyataannya.








"Malangnya ia tidak lagi mengejutkan sesiapa, ia bukan lagi satu berita. Ia sangat jelas dan anda hanya perlu mengingati insidennya."

Begitupun, Ancelotti enggan mengulas panjang dan menghormati segala pendapat.

"Ia adalah perlawanan yang kompetitif, perlawanan yang seimbang. Saya rasa bagi pihak kami, kami layak menang. Selebihnya adalah perkara yang saya tidak akan bercakap mengenainya."

"Ia adalah sangat rumit buat mereka. Nampaknya dengan video bantuan pengadil (VAR) boleh membantu. Sebagai contohnya tiada ada lagi orang mempersoalkan tentang ofsaid.

"Tetapi segala-galanya yang tiada objektif boleh mencetuskan kontroversi. Rasuah telah lenyap. Secara umumnya, tahap pengadilan telah banyak bertambah baik di seluruh Eropah."