Mikel Arteta telah mencabar Arsenal untuk memperbaiki diri dan menunjukkan mereka adalah perjanjian sebenar lagi musim depan.

The Gunners menamatkan kempen dengan kemajuan yang jelas dengan membelasah Wolves 5-0 pada hari terakhir, yang bermakna mereka hanya menamatkan kempen lima mata di belakang juara Manchester City.

Arsenal telah berada di puncak Liga Perdana Inggeris selama 248 hari sebelum dua kemenangan dalam lapan perlawanan pada minggu-minggu penutup musim menyaksikan pencarian kejuaraan mereka berakhir pada hujung minggu kedua terakhir.

Penamat sebagai naib juara di belakang City bermakna bola sepak Liga Juara-Juara akan kembali ke Emirates buat kali pertama sejak 2017 dan sementara Arteta gembira untuk mencapai matlamat awal mereka musim ini, dia menyedari kerja yang diperlukan untuk memulakan musim panas ini.

“Kami mahu membawa kelab kembali ke Liga Juara-Juara, itu adalah sasaran utama,” katanya.


“Itu jelas merupakan permintaan besar pada musim panas sebelum kami melakukan perkara tertentu dan sebelum kami berjaya mengekalkan beberapa pemain kami.

“Kami tidak menjangka untuk menamatkan di mana kami berada. Saya fikir ia adalah rekod ketiga terbaik dalam kelab, dengan sejarah kelab, kemenangan terbanyak yang pernah kami berjaya lakukan.

“Ia banyak tetapi ia masih tidak mencukupi untuk bergelar juara. Kami faham di mana tahapnya. Jika kami mahu menjadi tawaran sebenar, kami tidak boleh gembira dengan apa yang kami ada, dan kami perlu menjadi musim depan dengan lebih baik.

“Kami perlu menjadi lebih baik. Ia akan menjadi musim yang mencabar tetapi musim dengan banyak peluang dan salah satu peluang itu adalah untuk konsisten, untuk melakukannya sekali lagi dan menjadi lebih baik. Inilah yang perlu kita tuntut antara satu sama lain.”