FIORENTINA 4 AC MILAN 3

Stefano Pioli yakin pasukannya, AC Milan, akan belajar daripada kekalahan memeritkan di tangan Fiorentina selepas rekod tanpa kalah mereka dalam Serie A musim ini musnah di Stadio Artemio Franchi awal pagi tadi.

Milan tewas 3-4 dalam perlawanan penuh aksi itu dan terlepas peluang untuk mengatasi pendahulu liga, Napoli, yang akan memanfaatkan kelebihan satu perlawanan dalam tangan dengan menentang Inter Milan awal pagi esok.

Kali terakhir skuad Rossoneri itu tewas dalam saingan liga adalah kepada Lazio pada April lalu dan mereka sebelum ini tidak pernah kalah kepada Fiorentina dalam Serie A sejak Ogos 2015.

Pasukan bimbingan Pioli itu terpaksa turun tanpa beberapa tonggak utama, termasuk Fikayo Tomori, Davide Calabria, Ante Rebic dan Mike Maignan, dan ia dilihat menjadi punca mereka tidak dapat mempamerkan aksi sebenar.

Kesilapan penjaga gol kedua, Ciprian Tatarusanu, dan Matteo Gabbia memberikan peluang untuk Afred Duncan menjaringkan gol pembukaan tuan rumah sebelum bekas pemain Milan, Riccardo Saponara, menggandakan kelebihan itu sebelum waktu rehat.

Dusan Vlahovic menambah dua gol buat Fiorentina dalam babak kedua, yang mengapit jaringan berganda Zlatan Ibrahimovic, sebelum Lorenzo Venuti terjaring gol ke gawang sendiri dalam waktu kecederaan.

Milan kini hanya meraih satu mata daripada dua perlaawanan terakhir seepas terikat 1-1 dengan Inter tetapi Pioli yakin pasukannya akan bangkit selepas kekalahan itu.

"Kami perlu rasa sakit dengan kekalahan ini dan memastikan ia tidak berulang," kataya kepada Sky Sport Italia.

"Walaupun dengan kekalahan ini, saya masih yakin kami mempunyai pasukan yang kuat.

"Kami perlu belajar daripadanya. Kekalahan pasti menyakitkan, sama seperti dibolosi.

"Kami menunjukkan bahawa kami mampu bangkit tetapi mungkin kami tidak sepatutnya dibolosi gol keempat.

"Pasukan ini bermain secara sepasukan dan mempunyai rentak. Adakala kami terlepas hantaran terakhir. Kami melakukannya sebanyak dua kali, sama banyak dengan percubaan yang dilakukan pihak lawan, jadi prestasinya masih ada.

"Kami tidak gembira dengan kekalahan ini kerana selepas waktu rehat antarabangsa, kami mahu memulakannya dengan kemenangan," katanya.