Raheem Sterling menjadi tajuk utama yang tidak tersenarai dalam skuad England Gareth Southgate ketika Eberechi Eze menerima panggilan pertamanya.

Setelah memulakan kelayakan Euro 2024 dengan kemenangan ke atas Itali dan Ukraine, perhatian beralih kepada aksi dua aksi bulan depan menentang Malta dan Macedonia Utara.

Sterling adalah pemain yang tidak tersenarai untuk perlawanan itu sebagai musim pertama yang sukar sejak meninggalkan Manchester City untuk menyertai Chelsea.

Pemain berusia 28 tahun itu tidak bermain untuk England selepas tamat saingan Piala Dunia sementara kecederaan menjejaskan peluang beraksi pada bulan Mac.

"Saya bercakap dengannya sebelum ini -- bertanyakan mengenai perkembanganya," kata pengendali England, Southgate.

“Dia tidak berpuas hati secara fizikal dengan keadaannya kerana mengalami masalah hamstring.

“Jadi, kami enggan mengambil risiko dan dia juga tidak yakin mampu beraksi di tahap yang dia perlukan."

“Seperti yang telah kami tunjukkan dengan Tyrone (Mings) kembali (kali ini) dan pemain lain seperti Trent (Alexander-Arnold) kembali bersama pasukan, pintu sentiasa terbuka apabila pemain bermain dengan baik,” kata Southgate kepada BBC Radio 5 Live.

“Eric dan Raheem kedua-duanya mempunyai masalah fizikal pada masa ini yang mereka hadapi, jadi ia adalah faktor mereka tidak tersenarai.

“Tetapi masih ada satu tahun lagi sebelum kejohanan Euro dan semua orang pemain mampu menghadirkan prestasi terbaik untuk menyertai pasukan.”