Eddie Howe berdepan mimpi ngeri penjaga gol untuk aksi final Piala Carabao selepas Nick Pope dilayangkan kad merah ketika menentang Liverpool.

Pengendali Newcastle, Eddie Howe, enggan mengesahkan sama ada Loris Karius akan diberi peluang untuk memulakan perlawanan akhir Piala Carabao menentang Manchester United minggu depan selepas Nick Pope dilayangkan kad merah.

Pemain antarabangsa England itu dilayangkan kad merah dalam kekalahan 2-0 Newcastle kepada Liverpool semalam kerana memegang bola di luar kotak penalti.

Ini bermakna dia kini tidak akan dapat bermain untuk perlawanan akhir Piala Carabao Newcastle menentang Manchester United minggu depan dan kelihatan Howe kekurangan pilihan di gawang.

Tetapi The Magpies telah melanjutkan perjanjian Karius sehingga akhir musim dengan pemain Jerman itu berpotensi untuk membuat penampilan sulung di Newcastle minggu depan.

Pemain berusia 29 tahun itu bermain untuk Newcastle dalam perlawanan persahabatan menentang Al-Hilal pada bulan Disember, tetapi masih belum bermain dalam mana-mana perlawanan kompetitif untuk pasukan kendalian Howe.

Ketika Howe tidak pasti siapa yang akan bermula menggantikan Pope dan Martin Dubravka menentang United minggu depan.

"Mereka telah memulakan perlawanan dari aksi kompetitif dalam beberapa perlawanan persahabatan dan perlawanan latihan. Saya akan katakan mereka sudah bersedia untuk perlawanan," kata Pope.

"Saya akan mempunyai keyakinan terhadap mereka, itulah sebabnya mereka berada dalam skuad. Mereka berdua sangat kompetitif dan sebahagian daripada kumpulan kami sepanjang musim. Saya mempunyai keyakinan penuh. Terdapat perlawanan di mana Nick [Pope] hanya mempunyai sedikit perlawanan. Untuk melakukannya, terdapat juga saat-saat di mana dia telah meningkatkan dan membuat penyelamatan bertaraf dunia untuk kami.

"Tetapi kami perlu memastikan kami pergi ke minggu depan dengan pemikiran bahawa kami melindungi gol kami, seperti yang telah kami lakukan sepanjang musim, tanpa mengira siapa penjaga gol. Itu tidak mengubah fokus kami pada paparan pertahanan.

"Kami perlu menghadam ini dengan cepat dan menantikan minggu yang menarik untuk kami."

Perlawanan kompetitif terakhir Karius untuk pasukan Inggeris adalah untuk Liverpool pada perlawanan akhir Liga Juara-Juara 2018 menentang Real Madrid.