Juara bertahan, Amerika Syarikat (AS), tersingkir daripada Piala Dunia Wanita apabila tewas dalam penentuan sepakan penalti untuk membenarkan Sweden ke suku akhir semalam.

Harapan AS untuk mempertahankan trofi Piala Dunia berkecai sebaik Sweden memperoleh kemenangan dramatik dalam penentuan sepakan penalti selepas waktu sebenar perlawanan pusingan 16 di Melbourne itu berakhir tanpa sebarang jaringan.

AS, yang menjuarai dua edisi terdahulu, jelas tidak dapat menembusi keampuhan penjaga gol Sweden, Zecira Musovic, walaupun selepas memasukan bintang utama, Megan Rapinoe, yang kelihatan melakukan penampilan terakhirnya di pentas antarabangsa.

Penendang keempat, Rapinoe, melakukan sepakan yang melepasi palang gol sebelum tendangan Kelley Ohara terkena tiang.

Sepakan Lina Hurtig diselamatkan penjaga gol AS, Alyssa Naeher, tetapi bola itu melantun ke bawah dan seidikit melepasi garisan -- sebelum teknologi garisan gol mengesahkan kemaraan Sweden ke suku akhir dan akan mencongak pergitungan dengan Jepun pada Jumaat ini.

Terdahulu, Belanda turut layak ke suku akhir dengan menewaskan Afrika Selatan 2-0 di Sydney.

Naib juara edisi empat tahun lalu itu menamatkan kisah dongeng Afrika Selatan dalam aksi pusingan 16 berkenaan.

Jill Roord -- yang menyertai Manchester City daripada Wolfsburg dengan rekod perpindahan termahal kelab tu -- menanduk masuk gol pembukaan Belanda seawal minit kesembilan sebelum Lineth Beerensteyn menggandakan kelebihan itu pada minit ke-68.

Belanda seterusnya akan menghadapi Sepanyol bagi penentuan ke separuh akhir pada Jumaat ini.