FIFA telah membuka prosiding tatatertib terhadap Persatuan Bola Sepak Uruguay dan empat pemain Celeste -- termasuk Edinson Cavani dan Diego Godin -- berikutan reaksi berang pasukan itu terhadap penyingkiran Piala Dunia Qatar.

Uruguay gagal meloloskan diri daripada Kumpulan H walaupun menang 2-0 ke atas Ghana Jumaat lalu, ketika Korea Selatan mara dengan mengorbankan mereka berikutan kemenangan ke atas Portugal.

Pasukan kendalian Diego Alonso akhirnya tersingkir berdasarkan gol yang dijaringkan, dan bertindak balas berang apabila Cavani dinafikan penalti lewat selepas dijatuhkan dalam kotak penalti Ghana.

Rakaman media sosial menunjukkan bekas penyerang Manchester United itu menolak monitor VAR selepas wisel penamat, manakala beberapa pemain Uruguay yang lain mengepung pengadil Daniel Siebert.

FIFA memperincikan pertuduhan, mendakwa salah laku pemain dan pegawai Uruguay, tingkah laku menyinggung perasaan dan diskriminasi, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Kenyataan itu juga berkata kuartet Uruguay Cavani, Godin, Jose Gimenez dan Fernando Muslera sedang disiasat secara berasingan atas dakwaan kesalahan berkaitan kelakuan menyinggung perasaan, pelanggaran prinsip permainan adil dan salah laku.

Bercakap selepas perlawanan, yang hampir pasti menandakan berakhirnya karier Piala Dunianya, penyerang Luis Suarez mengisytiharkan, "FIFA sentiasa menentang Uruguay".


Dalam satu kenyataan berasingan, FIFA mendedahkan Serbia juga akan menghadapi tuduhan salah laku, diskriminasi dan kegagalan untuk memelihara ketenteraman dan keselamatan berikutan kekalahan 3-2 mereka kepada Switzerland pada hari yang sama.

Kekalahan Serbia memastikan mereka menduduki tangga tercorot Kumpulan G, manakala Switzerland mara ke pusingan 16 dengan menyertai pasukan pilihan Brazil dengan enam mata.