Lionel Messi masih belum sedia untuk melabuhkan tirai.

Ikon bola sepak berusia 35 tahun itu berkata pada Oktober bahawa dia akan bermain dalam Piala Dunia FIFA terakhirnya tahun ini di Qatar.

Dia menamatkan kejohanan dengan dua gol pada perlawanan akhir, membawa Argentina meraih kemenangan dramatik menerusi penentuan penalti ke atas Perancis untuk gelaran Piala Dunia pertamanya.



Kini, setelah dia mencapai gelaran tertinggi dalam bola sepak antarabangsa, dia mahu terus menikmati kemenangan sambil memakai biru dan putih.

“Saya tidak akan bersara daripada pasukan kebangsaan,” kata Messi.

“Saya mahu terus bermain sebagai juara.”

Messi pertama kali beraksi untuk La Albiceleste pada 2005 dan mula melangkah ke pentas Piala Dunia buat kali pertama pada 2006. Dia memperoleh pingat emas Olimpik pada 2008 dan mengetuai pasukan itu ke final Piala Dunia pada 2014, tetapi dia akhirnya mencapai kemuncak bola sepak antarabangsa dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Messi mendapat trofi utama pertamanya bersama Argentina pada 2021 apabila negara itu menewaskan saingan Brazil dalam perlawanan akhir Copa América. Satu-satunya kejohanan yang tidak dimenangi sepanjang kerjayanya ialah gelaran Piala Dunia.

Tekanan segera menimpa Argentina di Qatar selepas pasukan itu menjatuhkan perlawanan pembuka kumpulan kepada Arab Saudi. Messi dan rakan sepasukan mempamerkan kebangkitan, memenangi enam baki perlawanan mereka dan mengatasi juara bertahan Piala Dunia itu untuk muncul sebagai pemenang dan menjulang trofi.

Copa América akan kembali pada 2024, manakala Piala Dunia seterusnya akan berlangsung pada musim panas 2026. Ia masih dapat dilihat berapa lama Messi akan terus mewakili La Albiceleste, tetapi dia akan menjadi juara Piala Dunia selama-lamanya.